ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ MUZYCZNYCH DZIECKA
Dziecko – jak pisze E. Souriaill „nosi w sobie muzykę spontaniczną, która chce się ujawnić. Jeżeli pomożemy rozwinąć muzykę, która jest w nim, uczynimy je nie tylko istotą lepszą i szlachetniejszą, lecz również bardziej szczęśliwą”.
Muzykalność u dzieci nie jest zjawiskiem prostym. Składa się na nią wiele zdolności – między innymi, słuch, pamięć, uwaga, wyobraźnia, inteligencja. Muzyczne zamiłowania, zainteresowania i potrzeby wymagają długoletniego rozwijania, a zależne są od zainteresowań (zamiłowań) preferowanych przez rodziców. Od ich wrażliwości zależy rodzaj kontaktu dziecka ze światem muzyki.
Dzieci nastawiają się na słuchanie tego rodzaju muzyki, jaką się słucha w domu rodzinnym. Muzykowanie kształci wzrok, słuch, logikę myślenia, a opanowanie gry na instrumencie wymaga zręczności czysto fizycznej.
Wykazano, iż rodzice tworzą odpowiedni klimat do rozwoju muzycznego, gdy prezentują następujące postawy:
- radość, gdy widzą aktywność muzyczną dziecka;
- podziw i zachwyt, gdy dziecko tańczy i śpiewa;
- pozwalanie na spontaniczną grę na instrumentach;
- mobilizacja do grania;
- wspólne śpiewanie lub granie;
- organizowanie wyjść na koncerty, audycje filharmoniczne oraz przedstawienia operowe.
- wyposażenie domu w płyty, kasety.
- wspólne z dzieckiem tworzenie prostych instrumentów perkusyjnych.
Dobrze jest gdy dziecko ma możliwość
kształtowania swoich zainteresowań muzycznych
w domu poprzez tradycje rodzinne, obecność instrumentu muzycznego i oczywiście
postawę rodziców wobec muzyki. Rola rodziny w rozwoju dziecka uzdolnionego
muzycznie jest ogromna. Często wręcz kluczowa, gdyż to od rodziców zależy czy
dostrzegą predyspozycje muzyczne dziecka i znajdą w sobie tyle siły i
wytrwałości by kształcić je zgodnie
z uzdolnieniami muzycznymi.
Naturalna muzykalność dziecka i fakt,
że muzyka otacza dziecko każdego dnia jego życia, to wystarczająca podstawa do
nowych przemyśleń dotyczących kontaktów dziecka
z muzyką i do nowych działań pedagogicznych, jakie z tych przemyśleń powinny
się zrodzić.
Muzyka pobudza wszystkie obszary rozwoju dziecka, zarówno ten intelektualny, społeczny, emocjonalny, motoryczny, jak również językowy, w tym naukę czytania i pisania. Jest ona łącznikiem między ciałem a umysłem i pozwala im harmonijnie współpracować.
Panie z grup Jabłka i Wisienki
Bibliografia:
1.Pozytywny wpływ muzyki na rozwój dziecka https://cms1files.superszkolna.pl/sites/662/cms/szablony/13623/pliki/muzykajustynaschroder.pdf
2.M. Suświłło, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Olsztyn 2001r.
3. J. Wierszyłowski, Psychologia muzyki, Warszawa 1981r
4. Jak muzyka wpływa na rozwój dziecka https://www.edziecko.pl/edziecko/7,133522,21180869,jak-muzyka-wplywa-na-rozwoj-dziecka.html
5.Rola rodziców i nauczycieli w wychowaniu przez sztukę https://www.profesor.pl/mat/na7/na7_u_chmielewska_030804_1.php?id_m=5927