Zabawy ruchowe są formą działalności charakterystyczną dla wieku przedszkolnego, najbardziej odpowiadającą potrzebom dziecka, wynikającą z właściwości rozwojowych. Oparte na naturalnych formach ruchu, jak: bieg, chód, skok, rzut, wspinanie, czworakowanie, przyczyniają się do podnoszenia poziomu ogólnej sprawności dziecka.
Zabawy ruchowe:
– wprowadzają radosny nastrój, stanowią atrakcję i rozrywkę, przyczyniają się
do
dobrego samopoczucia, dają dziecku pełną
swobodę oraz możliwość zaspokojenia
naturalnej potrzeby ruchu,
– wyrabiają sprawność fizyczną, korzystnie wpływają na kształtowanie cech
motorycznych, jak: szybkość, siła, zwinność,
moc (skoczność), wytrzymałość,
poszerzają i doskonalą zasób praktycznych
umiejętności, które maja zastosowanie
w codziennym życiu,
– podnoszą stan zdrowotny, przyspieszają pracę serca, płuc, przemianę
materii,
podnoszą wydolność i odporność
organizmu,
– rozwijają samodzielność, zaradność, odwagę,
– wyzwalają inicjatywę i pomysłowość, pobudzają wyobraźnię i ambicję, napawają
wiarą
w siebie i często są źródłem zdrowego optymizmu,
– stwarzają okazję do kształtowania dodatnich cech charakteru, jak:
opanowanie,
zdyscyplinowanie, wytrwałość,
dokładność, uczciwość, odpowiedzialność,
koleżeńskość, uczynność itp.,
– przygotowują do społecznego współdziałania i współżycia, uczą
przystosowania się
do zajęć wykonywanych przez cały zespół
rówieśników i działania na jego korzyść,
– rozwijają umysł, wzbogacają wiedzę dziecka, utrwalają szereg pojęć,
– rozwijają spostrzegawczość, orientację w przestrzeni, umiejętność oceny
odległości
i kierunku, poznawanie stosunków
liczbowych, kształtów, barw, sygnałów itp.,
– stwarzają najlepsze warunki do czynnego odpoczynku, ze względu na
różnorodność ruchów oraz możliwość
organizowania i prowadzenia zajęć na
powietrzu w ciągu całego roku.
Dla dzieci wybieramy przede wszystkim takie zabawy, które:
– uwzględniają konkretne potrzeby dziecka lub grupy,
– polegają na manipulowaniu różnymi przyborami i przedmiotami, gdyż
nabywanie
wprawy w wykonywaniu czynności manualnych i
manipulacyjnych jest bardzo
ważne dla dzieci w wieku przedszkolnym,
– doskonalą czynności podstawowe, niezbędne każdemu człowiekowi, jak:
chodzenie, bieganie, skakanie, rzucanie,
chwytanie, wspinanie się, pokonywanie
które wpływają na rozwój cech motorycznych.
Rodzaje zabaw
- Zabawy orientacyjno- porządkowe
Maja one na celu pobudzanie procesów myślenia, spostrzegania, refleksyjnego reagowania, orientacji, odróżniania i zapamiętywania poleceń, sygnałów, znaków, kolorów, dźwięków, umownych gestów i ruchów.
- Zabawy z elementem równowagi
Celem jest przede wszystkim kształcenie umiejętności utrzymywania równowagi w różnych sytuacjach życia codziennego, a zwłaszcza chodu w utrudnionych warunkach. Będą to głównie przejścia po zwężonych torach, ścieżkach, wyrysowanych liniach prostych i krętych, po szerokiej desce na podwyższeniu itp.
- Zabawy z elementem czworakowania i pełzania
Chód na czworakach i pełzanie jest ćwiczeniem siły i przyczynia się do kształtowanie postawy (części lędźwiowej kręgosłupa, pasa barkowego). Celem tych zabaw jest doskonalenie swobodnego poruszania się dzieci w kierunku na wprost, posuwania się do tyłu, ze zmianami kierunku, z omijaniem przeszkód.
- Zabawy bieżne
Wpływają wszechstronnie na działanie układu wegetatywnego, główni na układ krążenia i oddychania, a także wyrabiają szybkość i wytrzymałość.
- Zabawy z elementem rzutu, celowania i toczenia
Jej głównym założeniem jest rzucanie do celu lub na odległość. Dzięki temu dzieci mogą rozwijać umiejętność rzucania i celowania, poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową, a także ćwiczą koncentrację. Podczas zabaw zwracamy uwagę na usprawnianie zarówno prawej, jak i lewej ręki.
Źródło: Kazimiera Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
Opracowały nauczycielki grupy „Jabłka”