W marcu jak w garncu

Wiosna to piękna pora roku, lecz może nas zaskoczyć zmienną pogodą. Dzisiaj, przy pomocy wiersza pt. „Pokaż, pokaż, marcu, co tam mieszasz w garncu” zapoznamy się z ludowym przysłowiem „W marcu jak w garncu”.  Zachęcamy Was kochani, do nauki wiersza na pamięć. Was, drodzy rodzice, prosimy o pomoc podczas nauki wiersza. Pamiętajcie, bardzo ważne jest ćwiczenie pamięci , a wiersz jest do tego doskonałym sposobem. Podczas nauki wiersza, zadajemy dziecku pytania, dzięki którym sprawdzamy koncentrację  uwagi, pamięć, kojarzenie zjawisk atmosferycznych z porami roku. Pamiętajcie, żeby wiersz dobrze utrwalić, powtarzamy go kilka razy w ciągu dnia i w inne dni tygodnia. Miłej zabawy!!!

Zadanie 1

„Pokaż, pokaż, marcu, co tam mieszasz w garncu”

– Pokaż, pokaż, marcu,

co tam mieszasz w garncu.

– Mieszam śniegi, mieszam deszcze,

więc na świeci zimno jeszcze.

Szarobure dni, a wiosenka śpi.

– Pokaż, pokaż, marcu,

co tam mieszasz w garncu.

– Chociaż chłodno jest na razie,

już na wierzbach kwitną bazie,

słońce uśmiech śle.

Wiosno, pospiesz się!

– Pokaż, pokaż, marcu,

co tam mieszasz w garncu.

– Już dokoła pachnie wiosną,

a mnie w garncu kwiatki rosną

oraz kiełki zbóż,

Kwiecień już tuż-tuż.

Pytania, jakie można zadać dziecku:

Jaki teraz mamy miesiąc?
Jaki miesiąc będzie po marcu?
Jaką teraz mamy porę roku?
Co marzec mieszał w garncu?
Po czym można poznać, że wiosna jest już blisko?

Zadanie 2

Zabawa „Warzywa i owoce”

Jako, że nasze „Brzoskwinki” to 6-latki, poćwiczymy słuch fonematyczny, dzięki któremu dzieci łatwiej będą mogły opanować naukę czytania i pisania. Właściwie wykształcony słuch fonematyczny umożliwia  rozumienie mowy i prawidłową wymowę. Do tej zabawy wykorzystajmy zrobione w środę kartki z warzywami i owocami. Prosimy dziecko, żeby podzieliło nazwy warzyw i owoców na sylaby, potem na głoski. Później mogą dzieci wyszukiwać nazwy na tę sama głoskę, lub szukać danej głoski w środku wyrazu. Możliwości jest dużo. Dzieci mogą również wyszukiwać w pamięci wyrazów na tę samą głoskę, co dane warzywo, np.: seler – sok, sos, ser itp. Możemy również poprosić, żeby dziecko ułożyło zdanie z podanym wyrazem. Tu utrwalamy wiadomości co to jest wyraz a co zdanie.

Zadanie 3

Zabawa matematyczna „Pizza”

Przygotujcie dwa papierowe talerzyki, podzielcie je na osiem części, na jednym mama lub tata zapisze cyfry (od 1 do 8), na drugim kropki (od 1 do 8). Talerzyk z kropkami potnijcie na osiem części. Zadaniem dziecka jest dopasować odpowiednie kawałki „pizzy” – część z kropkami do talerzyka z cyframi.



Zadanie 4

Zabawy ruchowe dla „Brzoskwinek”

Zapraszamy wszystkie Brzoskwinki na odrobinę ruchu. Jeśli rodzice mają ochotę poruszać się troszkę, to również zapraszamy. Do ćwiczeń będzie nam potrzebna mała poduszeczka, najlepiej mały jasiek.

Zabawa 1 „Skacząca poduszka”

Chodzimy sobie swobodnie po pokoju, na sygnał, mama klaśnie w ręce, manipulujemy poduszką: podajemy ją z ręki do ręki, z przodu, za plecami, pod kolanami, podrzucamy i łapiemy.

Zabawa 2 „Jak najdalej w przód”

Siadamy w siadzie prostym, poduszkę trzymamy w obu rękach. Wykonujemy skłon tułowia w przód, przesuwając rękami z poduszką jak najdalej w kierunku stóp. Staramy się, żeby kolana były proste.

Zabawa 3 „Na prawo, na lewo”

Siadamy w siadzie skrzyżnym, trzymają poduszkę na głowie. Ręce trzymamy na kolanach. Wykonujemy skręty tułowia w prawo i w lewo, starając się utrzymać poduszkę cały czas na głowie.

Zabawa 4 „Oglądamy poduszki”

Kładziemy się brzuszkami na podłodze, wyciągamy rączki z poduszką do przodu. Unosimy głowę, prostując ręce, oglądamy poduszkę, wytrzymujemy przez chwilę. Powracamy do leżenia, odpoczywamy chwilę.

Zabawa 5 „Sprytne stopy”

Siadamy w siadzie prostym podpartym, poduszka leży między nogami. Chwytamy stopami poduszkę i podnosimy do góry.

Każdą zabawę ruchową powtarzamy 3 do 5 razy.

Zadanie 5

Malowanie na ofoliowanym oknie

  Malowanie na ofoliowanym oknie i gra świateł niezwykle pobudza dziecięcą wyobraźnię i pozwala dziecku na wyrażenie swoich uczuć, emocji czy przeżyć. 

Trzeba tak niewiele, żeby świetnie się bawić. Wystarczy folia spożywcza i farby, i zabawa gotowa.



Zadanie 6