Smaki lata

Proponowane aktywności:

Zabawy z muzyką w domu, cz. 2

 ,,Smaki lata” – zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz

– Słuchanie wiersza „Smaki lata” Agaty Bober

Gdy słoneczko latem świeci,
cieszą się niezmiernie dzieci,
bo niedługo cały kraj
opanuje owocowy raj!


Będą wiśnie i czereśnie.
I porzeczki będą wreszcie.
Agrest, arbuz i malinki –
dla chłopczyka i dziewczynki.


Już nie wspomnę o truskawkach,
w lodach, shake’ach czy sałatkach.


Szykuje się mama, szykuje się tata,
na odkrywanie z dziećmi smaków lata!

R. pokazuje letnie owoce: truskawki, maliny, porzeczki, agrest, wiśnie i czereśnie.
Dzieci opisują ich wygląd – kształt, kolor, wielkość,
– mówią, które owoce najbardziej im smakują, z czym lubią je jeść itp.

Jeśli nie macie w domu wspomnianych owoców, można pokazać obrazki:

„Owoce”- rozwiązywanie zagadek

Po odgadnięciu nazwy owocu dzieci mówią, które z nich są owocami lata.

Na małych krzaczkach w promieniach słonka dojrzewają.
Są słodkie i pyszne, i czerwony kolor mają.
 (truskawki)

Ładnie pachnie żółta skórka. Kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy, wiemy, że to są…
 (cytryny)

Jakie to na drzewie dojrzewają przysmaki,
które lubią jeść dzieci, dorośli i szpaki?
 (czereśnie)

Pomarańczowa jak marchew jest, ale okrągła też. (pomarańcza)

Babcia pestki z nich wydłubie i sok słodki z nich wyciśnie,
albo kompot ugotuje lub do ciasta doda…
 (wiśnie)

Gdy tylko lato się zaczyna, na krzaku dojrzewa czerwona… (malina)

Mnóstwo w niej witamin i kształt ma kuleczki.
Najsmaczniejszy i najzdrowszy sok z czarnej…
 (porzeczki)

Spadają z drzewa w twardej skorupie.
Lubią je dzieci i wiewiórka ze smakiem je chrupie.
 (orzechy)

„Sałatka owocowa” – zabawa ruchowo-naśladowcza

„Truskawka” – słuchanie wiersza D. Strzemińska – Więckawiak

Przyjrzyj się dobrze truskawce,
która rośnie na rabatce.
Jest czerwona i dojrzała,
W pestkach jest maleńkich cała.
Ma poziomkę w swej rodzinie,
I ze smaku w świecie, słynie
Latem są truskawek zbiory-
Możesz robić z nich przetwory-
Soki, konfitury,dżemy,
Delikatne musy, kremy.
Myj owoce zanim zjesz,
I się zdrowiem swoim ciesz.
W smaku swoim są wprost wyśmienite –
Oczywiście te umyte.

6. Rozmowa w oparciu o treść wiersza
-O jakim owocu jest mowa w wierszu?
-Jakiego koloru jest truskawka?
-Co należy zrobić z owocami przed zjedzeniem?
-Dlaczego należy myć owoce?
-Dlaczego powinno się jeść owoce?
-Wymieńcie owoce które mają czerwony kolor.

„Truskawka” – praca plastyczna

Zerknijcie w poniższe zdjęcie i wybierzcie dowolny sposób wykonania truskawkowej pracy plastycznej.

„Owocowy deser” – działania kulinarne

R. zachęć dziecko do skosztowania każdego owocu, jaki posiadacie (po wcześniejszym ich umyciu).
Niech dz. spróbuje opisać jego smak (słodki, kwaśny).
Wykonajcie wspólnie dowolny deser owocowy (sałatkę, koktajl, mus).

Źródło: Boberkowy World