KORZYSTANIE Z POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PRZEDSZKOLU
JEST NIEODPŁATNE I DOBROWOLNE.
W jakim celu udzielamy pomocy psychologiczno – pedagogicznej
w przedszkolu:
– aby wspierać potencjał rozwojowy
dziecka,
– aby stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu
przedszkola oraz środowisku społecznym.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu polega na:
– rozpoznawaniu i zaspokajaniu
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka,
– rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także
czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
Z czego może wynikać potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
– z niepełnosprawności,
– z niedostosowania społecznego,
– z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
– z zaburzeń zachowania lub emocji,
– ze szczególnych uzdolnień,
– ze specyficznych trudności w uczeniu się,
– z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
– z choroby przewlekłej,
– z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
– z niepowodzeń edukacyjnych,
– z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,
– z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).
Kto organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
– organizowaniem pomocy
psychologiczno-pedagogicznej zajmuje się dyrektor przedszkola.
– pomocy udzielają nauczyciele oraz specjaliści, w szczególności: psycholog,
logopeda, terapeuta pedagogiczny, którzy współpracują z rodzicami, poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, innymi przedszkolami i placówkami oraz
organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i
rodziny.
Kto może zgłosić potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
– rodzice,
– dyrektor przedszkola,
– nauczyciel – wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem,
– poradnia,
– asystent edukacji romskiej,
– pomoc nauczyciela,
– pracownik socjalny,
– asystent rodziny,
– kurator sądowy,
– organizacja pozarządowa , instytucja działająca na rzecz dzieci i rodziny.
W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna
w przedszkolu:
– w trakcie
bieżącej pracy z dzieckiem,
– poprzez zintegrowane (wspólne) działania nauczycieli i specjalistów,
– zajęcia rozwijające uzdolnienia (dla
dzieci szczególnie uzdolnionych),
– zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne (dla
dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, także ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się), logopedyczne
(dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych), rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
(dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym) i inne zajęcia o charakterze terapeutycznym (dla
dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mającymi problemy w
funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu
przedszkola),
-zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu
na stan zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego
i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych
potrzeb edukacyjnych (objęcie dziecka zindywidualizowana ścieżką wymaga opinii
publicznej poradni),
– porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń – dla rodziców i nauczycieli.