OD 6.00 DO 8.00

PRZYPROWADZANIE DZIECI

DO PRZEDSZKOLA 

 

 OD 14.15

ODBIERANIE DZIECI

Z PRZEDSZKOLA

 

 

 

 

 

Linki




__
____

_

 

_



___




 


_

 

 

Szanowni Rodzice,


W dniu 12 grudnia 2011r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. Urz. UE L 304 z dnia 22.11.2011r.).

 

Rozporządzenie to wprowadza jednolite zasady odnośnie zarówno znakowania ogólnego,  jak i znakowania wartością, wprowadzając jednolite zasady odnośnie tych kwestii we wszystkich państwach członkowskich. Przepisy rozporządzenia  ustalają zakres informacji, które muszą być obowiązkowo przekazane konsumentowi (łatwe do zrozumienia)  oraz odpowiednie wymagania  odnośnie rzetelności przekazywanych informacji (zwiększona odpowiedzialność podmiotów za przekazywane informacje
o środkach spożywczych).

 

Ma ono przede wszystkim na celu zapewnienie konsumentom podstaw do dokonywania świadomych wyborów dotyczących spożywanej przez nich żywności oraz uniemożliwienie przedsiębiorcom wprowadzania konsumentów  w błąd.


Rozporządzenie stanowi podstawę zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów w zakresie informacji na temat żywności, z równoczesnym zapewnieniem płynnego funkcjonowania rynku wewnętrznego.Obowiązkowe informacje na temat żywności to informacje o tożsamości, składzie, właściwościach lub innych cechach danego środka spożywczego, informacje o ochronie zdrowia konsumentów i bezpiecznym stosowaniu danego środka spożywczego oraz informacje o charakterystyce żywieniowej, umożliwiające konsumentom, w tym konsumentom o szczególnych wymogach dietetycznych, podejmowanie świadomych wyborów.

 

Zgodnie z przepisami rozporządzenia, obowiązkowe jest podanie m.in. następujących danych szczegółowych: nazwy żywności, wykazu składników, wszelkie składniki lub substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji, użyte przy wytworzeniu lub przygotowywaniu żywności i nadal obecne w produkcie gotowym (nawet jeżeli ich forma uległa zmianie), ilości określonych składników oraz informacje o wartości odżywczej.
Są to dane, które powinny umożliwić konsumentom identyfikację i właściwe wykorzystanie danego środka spożywczego oraz dokonywanie wyborów zaspokajających ich indywidualne potrzeby żywieniowe.

 

Kluczowe zmiany:
a)    żywność opakowana
- czytelniejsze informacje,
- informacja o alergenach,
- informacja o użytych nanomateriałach,
- informacja o uwodornieniu tłuszczy/olejów roślinnych.

 

W przypadku środków spożywczych, w których komponent lub składnik, którego normalnego stosowania lub naturalnej obecności oczekują konsumenci, został zastąpiony innym komponentem lub składnikiem, etykieta zawiera – oprócz wykazu składników – jasne wskazanie, że ten komponent lub składnik został ukryty w ramach częściowego lub całkowitego zastąpienia. Informacja ta musi się znajdować bezpośrednio w pobliżu nazwy produktu.

 

b)    żywność nieopakowania
- informacja o alergenach,
- informacja o składzie.Informacje muszą być podane w miejscu sprzedaży, na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentów i finalnemu.

 

W przypadku pieczywa dodatkowo należy umieścić informację o jego składzie oraz dopisek: „pieczywo produkowane z ciasta mrożonego” „pieczywo produkowane z ciasta głęboko mrożonego” – w przypadku stosowania tych procesów. W przypadku produktów rybołówstwa (mrożonych glazurowanych) dodatkowo obowiązkowa jest informacja dotycząca ilościowej zawartości glazury lub ryby albo owoców morza w tych produktach. Przepisy krajowe dotyczące żywności nieopakowanej:
- w przypadku oferowania środków spożywczych do sprzedaży zakładom żywienia zbiorowego  przekazanie danych szczegółowych określonych w art. 9 ust. 1 lit c jest obowiązkowe.

 


W związku z powyższym w naszym przedszkolu w jadłospisie nazwa posiłku,
do produkcji którego wykorzystano substancję lub produkt ujęty w załączniku II  rozporządzenia 1169/2011, będzie podkreślona za pomocą pisma wyrażanie odróżniającego ją  od reszty wykazu składników za pomocą czcionki, stylu lub koloru tła.W świetle aktualnie obowiązujących przepisów unijnych i krajowych informacja
o wartości odżywczej jest obowiązkowa w odniesieniu do: środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych oraz środków spożywczych powszechnie spożywanych, jeżeli
w oznakowaniu, prezentacji albo reklamie tego środka jest podawane oświadczenie.
Poza tymi przypadkami, w chwili obecnej, znakowanie środków spożywczych wartością odżywczą jest dobrowolne.

 

Koniec lata to nie koniec świeżych warzyw i owoców, a na pewno nie powód, żeby warzywa w diecie dziecka zastępować suplementami witamin. Jesień to czas, kiedy na talerzu dziecka pojawiają się nowe, ciekawe smaki. Poznaj jesienne warzywa i owoce sezonowe. Dynia – to królowa jesieni, a możliwości jej wykorzystania są nieograniczone. Dyni możesz używać do zup, ciast, dań z makaronem, ryżem, naleśników. Puree z dyni można zamrozić i sięgać po nie w miesiącach, kiedy dynia będzie już niedostępna. Dynią możemy cieszyć się od września do marca.

 

Dynia

Szczególnie cenna jest dynia o pomarańczowym miąższu – im kolor miąższu intensywniejszy, tym więcej w nim witamin. Dynie zawierają ich stosunkowo dużo: A, B1, B2, C, PP, ponadto składniki mineralne, zwłaszcza fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez oraz mnóstwo beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Zapobiega ona krzywicy u dzieci, wzmacnia wzrok, chroni przed nowotworami. Wraz
z witaminą E wspaniale wpływa na cerę – utrzymuje odpowiednią wilgotność skóry
i zwalcza niszczycielskie wolne rodniki.

Jest niskokaloryczna i beztłuszczowa. Zawiera także pektyny i kwasy organiczne.
Od wieków doceniamy właściwości lecznicze pestek dyni. Często są stosowane przeciwko pasożytom przewodu pokarmowego, między innymi tasiemcowi. Poleca się je stosować u dzieci jako całkowicie nieszkodliwe w przeciwieństwie do środków chemicznych przeciw pasożytom.

 

Śniadaniowa zupa dyniowa z mlekiem

 

Składniki:

średnia dynia (hokkaido, 0,5 kg miąższu)

0,5 l mleka

około 100 ml wody

cukier trzcinowy (może być zwykły)

kilka kropel esencji waniliowej

szczypta soli

garść rodzynek

garść migdałów w płatkach

łyżka masła

opcjonalnie: świeże owoce (jabłka, pomarańcze, banany)

opcjonalnie: cynamon lub inne przyprawy deserowe

 

Dynię umyć, przekroić na pół, usunąć środek, pokroić w kawałki. Przełożyć do garnka, podlać wodą, dodać szczyptę soli i gotować około 10 minut. W tym czasie zagotować mleko (można ugotować je z laską wanilii), a na patelni zrumienić na maśle migdały
w płatkach.

Podlać dynię mlekiem, miksować, dodać resztę mleka, dokładnie wymieszać, dodać łyżkę cukru trzcinowego (do smaku, można mniej lub więcej) i kilka kropli esencji waniliowej.

 

Smacznego!

 

 

 

Szanowni Rodzice!

 

dziecko, przebywając w przedszkolu 8 godzin, otrzymuje trzy posiłki: II śniadanie, obiad
i podwieczorek. Posiłki te powinny dostarczać około 70% energii całodziennej racji pokarmowej, kolejne 30% powinno pochodzić z I śniadania i kolacji, spożytych w domu.

Z 1400 kcal, które dziecko powinno otrzymać w ciągu całego dnia, racja wydawana
w przedszkolu, składająca się z trzech posiłków, powinna dostarczać około 980 kcal. Dzieci przed wyjściem do przedszkola powinny w domu spożywać małe pierwsze śniadanie. Bardzo ważne jest to, aby opiekunowie dziecka znali skład posiłków podawanych w przedszkolu, aby w kolacji uzupełnić realizację dziennej racji pokarmowej.”

 

Program edukacyjny: ŻYWIENIE NA WAGĘ ZDROWIA” Katowice 2012

 

 

Najlepsze są świeże truskawki - pyszne, pachnące i zdrowe. Posiadają wspaniałe wartości, dużo witamin i soli mineralnych.100g truskawek dostarcza koło 40 kalorii, 60mg witaminy C, witamin z grupy B i wit. A. Poza tym mają dużo żelaza, wapnia, fosforu, magnezu i manganu, działają odkwaszająco, bakteriobójczo i chronią przed nowotworami. Duża zawartość żelaza leczy niedokrwistość.

 

Truskawki są niskokaloryczne – 1kg dostarcza około 400 kalorii.

 

Pamiętajmy – truskawki myjemy pod bieżącą wodą razem z szypułkami, inaczej chłoną wodę, obieramy je dopiero po umyciu.

 

Jedzmy truskawki, bo są zdrowe, korzystnie wpływają na nasz organizm i mają więcej witaminy „C” niż cytrusy.

 

 

Ze słodyczami jest tak jak z każda inną potrawą – szkodzą w nadmiarze.
Słodycze nie są zakazane, ale należy je jeść z umiarem i wybierać desery oparte na owocach i naturalnych słodkich produktach z dodatkiem miodu, syropu klonowego, fruktozy, orzechów, rodzynek i bakalii.

 

Nadmiar cukru w diecie wywołuje wiele chorób – otyłość, cukrzycę, choroby krążenia, próchnicę i spadek odporności.

Z gotowych słodyczy najgorsze są lizaki, landrynki i twarde cukierki. Żelki, galaretki w czekoladzie i cukierki zawierają  sztuczne  barwniki, konserwanty i zamiast cukru  syrop glukozowo – fruktozowy, który powoduje otyłość u dzieci.


Najzdrowsze są domowe wypieki – drożdżowy placek z serem lub owocami, bułeczki, rogaliki.


A jaką wybrać czekoladę by sprawić sobie i dziecku przyjemność?

Czekolada gorzka – zawiera minimum  60% miazgi kakaowej, jest źródłem magnezu i składników mineralnych.

Czekolada mleczna – zawiera proszek mleczny, mleko i niestety dużo cukru – aż 50%.

Czekolada biała – ma w składzie tłuszcz, mleko i śmietankę – nie jest godna uwagi.

Czekolada nadziewana – nie polecana z nadzieniem owocowym/zawiera sztuczne barwniki i cukier/ najlepsze dodatki to orzechy i rodzynki.


Przy wyborze gotowych ciastek czy słodyczy ważny jest skład – należy czytać etykiety /ich skład może przestraszyć/ i zwracać uwagę na długą listę składników.

 

Lepiej kupić drożdżówkę w piekarni niż ciastko, które ma ważność ponad rok!

 

Statystyka odwiedzin: Dziś 0 | Wczoraj 0 | Tydzień 0 | Miesiąc 0 | Razem 108928