OD 6.00 DO 8.00

PRZYPROWADZANIE DZIECI

DO PRZEDSZKOLA 

 

 OD 14.15

ODBIERANIE DZIECI

Z PRZEDSZKOLA

 

 

 

 

 

Linki




__
____

_

 

_



___




 


_

 

 

Gruszki
 
Świeża gruszka, średniej wielkości ma ok. 60 kalorii. Ze składników mineralnych najwięcej zawiera potasu, ale także bogata jest w fosfor, wapń, magnez, sód, miedź, żelazo, a także bor i jod. W owocu występują kwasy owocowe (kwas jabłkowy, kwas cytrynowy), węglowodany, olejki eteryczne, błonnik i pektyny. Zawiera także witaminy:
A, B1, B2, B6, C i PP. W miarę dojrzewania owoców ilość kwasów organicznych i pektyn maleje, a rośnie natomiast zawartość cukrów.

W 100 gramach gruszki woda stanowi 84,0 g., tłuszcze 0,3 g., białka0,5 g., węglowodany 13,0 g, witamina B1 0,03 mg, B2 0,03 mg, B6 0,015 mg, C 7 mg, karoten 0,0053 mg, sód 2,1 mg, potas 130,0 mg, magnez 7,8 mg, wapń 10,0 mg, fosfor 15,0 mg a żelazo 0,26 mg, bor i jod występują w śladowych ilościach.
 
 
 
Właściwości gruszek

Owoce gruszy są bardzo zdrowe. Kompot z gruszki powinny pić osoby ze stanami zapalnymi układu pokarmowego. Miękkie, dojrzałe gruszki pobudzają trawienie
i zapobiegają zaparciom.

Ich spożywanie zalecano m.in. przy chorobach, którym towarzyszyła gorączka,
w dolegliwościach trawiennych i przy zatruciach. W gruszkach występują komórki kamienne – twarde cząstki miąższu – które wspomagają perystaltykę jelit. Także ze względu na tę właściwość, gruszki polecane są w dietach odchudzających.

Substancje obecne w gruszce warunkują zdrowie układu krążeniowego - sok z gruszek łagodnie obniża ciśnienie i uszczelnia naczynia włosowate, okrężnicy i redukuje ryzyko zachorowania na jaskrę. Miękkie, dojrzałe gruszki pobudzają trawienie i zapobiegają zaparciom. Twarde, cierpkie i mało soczyste zawierają dużo garbników i te zaleca się
w trakcie biegunek. Ze względu na obecność boru, ich spożywanie ma dobry wpływ na działanie naszego mózgu, gdyż poprawiają koncentrację. Poza tym gruszka zawiera jod, który pozytywnie wpływa na funkcjonowanie tarczycy.

Gruszka jako składnik zdrowej diety może również pomóc przy zapaleniu dróg moczowych, kamicy nerkowej.

Napar ze świeżych gruszek stosowany w formie okładów przyspiesza gojenie się ran
i owrzodzeń. W medycynie ludowej napar z gruszek stosuje się przy przeziębieniach, bólach głowy, migrenie, uporczywym kaszlu i gorączce.
 
Produkt dla alergików

Gruszka jest klasyfikowana jako owoc hipoalergiczny, czyli taki, który w zdecydowanie mniejszym stopniu może wywołać niepożądaną reakcję alergiczną.
 

Śliwki
 
Wszystkie rodzaje śliwek mają podobne wartości odżywcze. Mogą różnić się zawartością kalorii (80-120 kcal w 100 gramach). Są źródłem witamin C, A, E, B6 i K. Zawierają wapń, potas, żelazo, fosfor, magnez, polifenole i błonnik. Ze względu na bogactwo składników odżywczych śliwek nie powinno zabraknąć w zdrowej diecie. Zarówno suszone jak i świeże owoce są nieocenione.

Dzięki dużej ilości błonnika śliwki poprawiają perystaltykę jelit, przeciwdziałają zaparciom. Pektyny (rodzaj błonnika), łącząc się z kwasami organicznymi, usuwają gromadzący się w komórkach tłuszcz i cholesterol. Śliwki mają silne działanie antyoksydacyjne – szczególnie ciemne odmiany.

Dzięki zawartości błonnika i antyoksydantów śliwki chronią przed rakiem jelita grubego. Wystarczy jeść 3-4 owoce dziennie. Śliwki działają także przeciwmiażdżycowo – hamują wchłanianie się cholesterolu.

Zawartość witaminy B6 i magnezu działa bardzo dobrze na nasz układ nerwowy, a także wpływa na nasze dobre samopoczucie. Potas reguluje ciśnienie krwi.

Także jedzenie suszonych śliwek jest dla nas korzystne. Chociaż zawierają aż 360 kalorii w 100 gramach, pod wieloma względami są cenniejsze niż świeże owoce. Zawierają pięć razy więcej witaminy A i siedem razy więcej błonnika. Są też bogatym źródłem fosforu
i żelaza. Mają działanie przeczyszczające, regulują pracę układu pokarmowego.

Mimo że suszone śliwki mają dużo kalorii, mogą być elementem diety odchudzającej. Powodują uczucie sytości, są więc doskonałym pomysłem na przekąskę. Poza tym przyspieszają metabolizm, przeczyszczają jelita, hamują wchłanianie cukru
i cholesterolu.

Oprócz właściwości, które wpływają na stan naszego zdrowia, śliwki wpływają na urodę. Polecane są osobom zmagającym się z pękającymi naczynkami – dzięki zawartości witaminy K (reguluje procesy krzepnięcia krwi) i C (uszczelnia naczynia krwionośne).
Antyoksydanty opóźniają procesy starzenia się i powstawania zmarszczek. Ostatnio powstała formuła kremu opartego na wyciągu z pestek śliwki. Kwas oleinowy i linolowy, który zawiera taki wyciąg, nawilża skórę, intensywnie ją odżywia i natłuszcza.
 
Źródło: Wartość odżywcza i zawartość związków bioaktywnych w warzywach i owocach,  dr inż. Ewelina Hallmann, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji.

 

Statystyka odwiedzin: Dziś 0 | Wczoraj 0 | Tydzień 0 | Miesiąc 0 | Razem 108928