OD 6.00 DO 8.00

PRZYPROWADZANIE DZIECI

DO PRZEDSZKOLA 

 

 OD 14.15

ODBIERANIE DZIECI

Z PRZEDSZKOLA

 

 

 

 

 

Linki




__
____

_

 

_



___




 


_

 

 

Warzywa dyniowate to bardzo ciekawa kolorystycznie i  żywieniowo grupa warzyw. Najbardziej popularne w naszym klimacie i często uprawiane w ogródkach to: cukinie, kabaczki dynie i patisony. Warzywa te są bogate w witaminy: A, C i z grupy B, oraz zawierają sole mineralne: wapń, potas, żelazo, magnez. Do tego są lekkostrawne, niskokaloryczne i mają działanie odkwaszające organizm. Posiadają jeszcze jedną ważną zaletę - charakteryzują się niską zdolnością wiązania azotanów z gleby, czyli
w warzywach tych nie odkładają się metale ciężkie. Dlatego są nieocenione w żywieniu dzieci.

 


Do tego ich niezwykłe kształty i struktura powodują, że można je zastosować do wielu ciekawych dań: zupa krem z dyni, cukinia faszerowana. Warzywa te świetnie nadają się również na przetwory. Zupa dyniowa króluje na jesiennym stole! Podobnie jak słodkie ziemniaki dynia zawiera sporo witaminy A (beta-karotenu), poza tym to cenne źródło witamin: B1, B2, C, PP oraz składników mineralnych takich jak: fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez. Jest niskokaloryczna i beztłuszczowa. Zawiera także pektyny i kwasy organiczne. Od wieków doceniamy właściwości lecznicze pestek dyni. Często są stosowane przeciwko pasożytom przewodu pokarmowego, między innymi tasiemcowi. Poleca się je stosować u dzieci jako całkowicie nieszkodliwe w przeciwieństwie do środków chemicznych przeciw pasożytom.


Dynia jest stosunkowo niskokaloryczna. W 100 g jest tylko 33 kcal. Wykazuje za to wysoką wartość odżywczą. Bogata jest w witaminę A, dzięki której nasz organizm wolniej się starzeje, dzięki zawartym w niej antyoksydantom. Ponadto zapobiega miażdżycy i powstawaniu nowotworów. Witamina A pełni także istotną rolę w procesie widzenia oraz reguluje tworzenie się nowych komórek. Poprawia również elastyczność skóry i wspomaga zachowanie prawidłowego stanu błon śluzowych.


Dynia zawiera też beta-karoten – pochodną witaminy A, odpowiedzialną za poprawę kolorytu skóry.

 
Znaczenie karotenoidów dla człowieka:
  • wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, a co za tym idzie korzystnie działają na serce,
  • pomagają w zwiększeniu odporności naszego organizmu, chroniąc nas w ten sposób przed chorobami, dotyczy to zwłaszcza beta-karotenu, który stymuluje zwiększenie liczby limfocytów, będących składnikami naszego układu immunologicznego,
  • wykazują działanie przeciwnowotworowe, głównie dzięki temu, iż działają jako „zmiatacze wolnych rodników", są więc świetnymi antyutleniaczami.

Dzięki zawartości potasu, jedząc dynię regulujemy ciśnienie tętnicze i usuwamy nadmiar wody z organizmu. Zawiera także wapń, magnez i fosfor, które m.in. utrzymują właściwą mineralizację kości. Świeże pestki dyni stosowane są jako środek przeciwko pasożytom przewodu pokarmowego.
 

Statystyka odwiedzin: Dziś 0 | Wczoraj 0 | Tydzień 0 | Miesiąc 0 | Razem 108928